Hantu Penanggal

Mungkin di sesetengah tempat ada yang mengatakan makhluk ini buka di kategorikan sebagai hantu memandangkan ia terjadi hasil dari orang yang mengamalkan ilmu sesat atau ilmu hitam. Makhluk ini juga mempunya banyak nama bergantung kepada kawasan. Antaranya hantu penaggal bagi masyarakat di semenanjung tetapi bagi masyarakat di sabah ia lebih dikenali sebagai hantu balan-balan. Malah bagi suku kaum Bugis, makhluk ini dikenali sebagai "popokan".


Biasanya sasaran makhluk ini menjadikan wanita bersalin sebagai sasaran dengan menghisap darah wanita bersalin dan juga memakan bayi yang baru dilahirkan. Tetapi bagi di kawasan Sabah, makhluk ini sering dikaitkan dengan pencurian mayat-mayat yang baru meninggal. Disebabkan itulah apabila berlaku kematian maka penjagaan ketat dilakukan malah sehingga seminggu setalah mayat dikebumikan. Biasanya mayat yang dicuri akan digantikan dengan batang pisang. Kisah ini pernah di filemkan satu masa dahulu.

Bagi mengatasi masalah gangguan penaggal ini, kebanyakan masyarakat menggunakan limau purut sebagai pendinding. Dipercayaai penanggal takut dengan limau purut. Selain itu terdapat juga ranting-ranting limau digantung di atas jendela kononnya bagi mengelakkan penanggal masuk kedalam rumah. Jika di fikirkan secara logik ada benarnya juga memandangkan keadaan fizikal penanggal yang hanya berupa kepala yang terbang beserta dengan organ dalaman seperti jantung, paru-paru dan juga usus. Jika terkena dengan ranting limau akan mendatangkan kecederaan kepadanya. Sebab itulah penanggal amat takut pada limau dan juga ranting limau.

2 comments:

Anonymous said...

bikin takut aku tgk gambarnya...

Anonymous said...

ne...btl ker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...